Monday, March 29, 2010

Dua Golongan Pendakwah yang Bermasalah

Dakwah merupakan stu perkara yang perlu dititikberatkan oleh setiap muslimin. Dakwah memerlukan kesungguhan dan istiqamah untuk mencapai matlamat dakwah.Matlamat dakwah tak akan dicapai dengan menganggap ianya satu hobi pada masa lapang atau satu sesi berfikir tentang masalah dakwah seminggu sekali. dua golongan pendakwah yang mungkin bermasalah dalam mencapai matlamat utama dakwah ialah:

1. Golongan Pendakwah Rutin

Golongan pendakwah rutin ialah golongan pendakwah yang melihat usaha dakwah sebagai usaha mengulangi perkara tertentu sahaja. Mereka akan menggunakan pendekatan yang sama, contohnya dalam menyampaikan dakwah tanpa mengambil kira aspek persekitaran dan sasaran dakwah yang mereka hadapi. Golongan ini tidak banyak berfikir dan berpendapat bahawa dakwah sekadar beberapa tindakan yang mudah.

2. Golongan yang Gopoh dan bertindak mengikut Emosi

Golongan ini biasanya bertindak mengikut ledakan emosi.golongan ini lebih mementingkan kejayaan jangka masa pendek dan kepuasan perasaan mereka.Golongan ini tidak berfikir panjang dan tidak menimbang semula sama ada sesuatu tindakan itu membawa manfaat bagi dakwah dalam jangka masa panjang atau tidak. tindakan-tindakan mereka lazimnya lebih merupakan reaksi spontan kepada perubahan persekitaran yang mereka hadapi,bukan daripada pertimbangan dan perancangan yang teliti, golongan ini biasanya tidak mempunyai disiplin yang diperlukan untuk mengurus dakwah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
UNTUK TEMPAHAN BARANGAN BOLEH REPLY SHOUTBOX @ COMMENT atau skype -(buzz-lee)@ hubungi bazli(0139970107)...Sebarang Pertanyaan tentang produk yang disediakan boleh adukan dalam blog ini.